Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer wurde mit dem diesjährigen Lehrpreis „Herausragende Lehre“ der TU Chemnitz ausgezeichnet. Der Preis würdigt ihre innovative und studierendenzentrierte Lehre im TESOL Research Colloquium, das die heterogenen Vorkenntnisse, Interessen und Bedürfnisse von Master- und Promotionsstudierenden berücksichtigt und als Vorteil für das Von- und Miteinanderlernen erachtet. Unter Nutzung verschiedener digitaler Tools fördert das Kolloquium eine kollaborative Lernkultur, in welcher die Studierenden kontinuierlich ihre Fortschritte teilen und Feedback austauschen. [Pressemitteilung]
Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer has been honored with this year’s “Award for Excellent Teaching” at TU Chemnitz. She received the award for her innovative and student-centered teaching in the TESOL Research Colloquium, which addresses the heterogeneous backgrounds, interests and needs of Master’s and doctoral students. It fosters a collaborative learning culture within a digital environment, where students continuously share their progress and exchange feedback. [press release]
Together with her project partner, Prof. Dr. Monique Meier (chair of Didactics of Biology at Dresden University of Technology), Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer will conduct a transdisciplinary transfer project called “Digital feedback dialogue to support teaching and learning processes in the Humanities and Natural Sciences” from April till November 2024. The project is funded by the Saxon State Ministry for Science, Culture and Tourism. [project description and outcomes]
Gemeinsam mit ihrer Projektpartnerin Prof. Dr. Monique Meier (Lehrstuhlinhaberin für Didaktik der Biologie an der Technischen Universität Dresden) führt Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer von April bis November 2024 ein transdisziplinäres Transferprojekt mit dem Titel „Digitaler Feedbackdialog zur Unterstützung von Lehr- und Lernprozessen in den Geistes- und Naturwissenschaften“ durch. Das Projekt wird vom Sächsisches Staatsministerium für Wissenschaft, Kultur und Tourismus gefördert. [Projektbeschreibung und -resultate]
The Digital Feedback Map (DFM) is an interactive online tool designed to support teachers and students in exploring and implementing various digital feedback methods. It contains practical information, task manuals and video tutorials. Link: https://tinyurl.com/DigitalFeedbackOverview
Die Digital Feedback Map (DFM) ist ein interaktives Online-Tool, das Lehrende und Lernende bei der Erkundung und Umsetzung digitaler Feedbackmethoden unterstützt. Sie beinhaltet hilfreiche Informationen, Aufgabenbeispiele sowie Lernvideos. Link: https://tinyurl.com/DigitalFeedbackOverview
Further details: Press Release TU Chemnitz (English), Pressemitteilung TU Chemnitz (Deutsch)
The First
International “Spotlight on Language Teaching” Conference will take place from June 29-30, 2023, in a hybrid format (online and in Chemnitz). It will deal with the
use of digital feedback in teaching.
Academics, teachers and students are invited to join!
The Call
for Abstracts is open until March 15, 2023. Further information can be found on the conference website at mytuc.org/zhwb
Die erste internationale „Spotlight on Language Teaching“- Tagung findet vom 29.-30.06.2023 im hybriden Format statt (online und in Chemnitz). Sie beschäftigt sich mit der Nutzung von digitalem Feedback in der Lehre. Forschende, Lehrende und Studierende sind eingeladen, an dieser Tagung teilzunehmen. Beitragseinreichungen sind bis zum 15.03.2023 möglich. Weitere Informationen finden Sie auf der Konferenzwebseite mytuc.org/zhwb
After several years of working with digital feedback, Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer has published a book about the many possibilities that exist to exchange feedback in digital ways. The book "Digital Feedback Methods" equips teachers and learners with a research-based overview and gives practical guidance regarding the implementation of digital feedback. It can be ordered at the publisher's website or at any other bookstore of your choice.
Reference: Schluer, J. (2022). Digital feedback methods. Narr Studienbücher. Tübingen: Narr Francke Attempto. Print-ISBN 978-3-8233-8532-5. E-book ISBN 978-3-8233-9532-4.
Follow my Instagram channel @tesol.tuc to learn more about digital feedback.
Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer has successfully applied for funding at the “Stiftung
Innovation in der Hochschullehre”. The aim of the project “Didaktische Orientierung für digitales Feedback” is to give practical advice for students and teachers at schools,
universities and other educational institutions regarding the utilization of different digital feedback methods. You can read a brief project description in the news release of TU Chemnitz.
As part of the project, an openly accessible “Digital Feedback Map” will be created, which will be linked on this site.
Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer has been granted a Digital Fellowship by the Saxon State Ministry for Higher Education, Research and the Arts for conducting her DigiFeed project in winter term 2021/22 and summer 2022. DigiFeed stands for “Digital Feedback” and comprises various strategies, methods and tools for providing constructive comments on a learner’s work in progress. The aim is to derive recommendations for teachers and students regarding the didactically motivated and meaningful use of digital feedback. [news release] [university website]
On April 22, 2021, Inka Knackstedt will give insights into the teaching of English. For over 30 years, she has taught English in all vocational school forms and for all proficiency levels.
Moreover, she has worked as a Student Teacher Trainer for about 20 years (English Didactics, Methodology, Intercultural Learning and Pedagogy).
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Am 22. April 2021 wird Inka Knackstedt in einem Gastvortrag Einblicke in den Englischunterricht gewähren. Sie hat über 30 Jahre lang Englisch an verschiedenen Berufsbildenden Schulen unterrichtet und war ca. 20 Jahre in der Lehrkräfteausbildung tätig (insb. Englischdidaktik und Interkulturelles Lernen).
Im Rahmen ihrer Tätigkeit als Juniorprofessorin an der TU Chemnitz hat Dr. Jennifer Schluer einen Instagram-Account für TESOL erstellt: https://www.instagram.com/tesol.tuc/
Dort werden Informationen zum TESOL-Studium in Chemnitz sowie weiterführende Tipps zum Englischlehren gesammelt.
Jun.-Prof. Dr. Jennifer Schluer has created a TESOL instagram account to inform (prospective) students about the TESOL program at the TU Chemnitz and to share relevant information about the teaching of English. Feel free to follow her @tesol.tuc - website: https://www.instagram.com/tesol.tuc/
Als ersten Schritt hat sie ein Logo für TESOL an der TU Chemnitz in den Corporate-Farben der Fakultät (orange) und der Uni (grün) erstellt, um den Wiedererkennungswert zu steigern.
Dr. Jennifer Schluer hat mit Erfolg Fördergelder eingeworben. Mehr Informationen zu ihrem Digitalisierungsprojekt finden Sie u.a. auf e-teaching.org.
Dr. Jennifer Schluer has successfully applied for funding. More information on her digitalization project in teacher education can be found on e-teaching.org.
Dr. Jennifer Schluer ist nun Mitherausgeberin der Reihe Language Culture Literacy (LaCuLi) beim Peter-Lang-Verlag. In dieser Reihe erscheinen Studien in den Bereichen der Fremdsprachenlehr- und -lernforschung, interkulturellen Kommunikation und Fremdsprachendidaktik.
Dr. Jennifer Schluer has become a co-editor of the book series Language Culture Literacy (LaCuLi) published by Peter Lang. This series focusses on studies in the field of foreign language learning and teaching, intercultural communication and foreign language didactics.
Dr. Jennifer Schluer has won the poster prize award (second place) of the 27th conference of the Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF; German Society for Foreign [and Second] Language Research). The prize was awarded on September 30th during the final conference session in Jena. Her poster was devoted to the lexical and conceptual challenges EFL learners encountered during collaborative reading sessions (“Lexikalische und konzeptuelle Herausforderungen beim Lesen in der Fremdsprache Englisch”). The jury praised the relevance of the topic, the quality of the research design, the coherence and logical structure of her poster as well as the clarity of her presentation. The jury was particularly impressed by the central and thought-provoking eye-catcher which functioned as an effective attention grabber. Her poster as well as the abstract can be found on the homepage of the 27th DGFF conference.
Dr. Jennifer Schluer an der Universität Jena, 30.09.2017
Dr. Jennifer Schluer hat den Posterpreis (zweiter Platz) während des 27. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) am 30. September 2017 in Jena gewonnen. Mit ihrem Poster zum Thema „Lexikalische und konzeptuelle Herausforderungen beim Lesen in der Fremdsprache Englisch“ überzeugte sie die Kommission durch die Relevanz der Fragestellung, die Qualität des Forschungsdesigns, die Kohärenz und Struktur des Posters sowie die Klarheit der Präsentation. Die gelungene Aufmerksamkeitssteuerung durch den zentralen Blickfang des Posters, der die Betrachtenden zum Nachdenken animiert, wurde besonders hervorgehoben. Ihr Poster sowie das dazugehörige Abstract können auf der Homepage des Jenaer DGFF-Kongresses eingesehen werden.
Jennifer Schluer’s monograph on “Lexical and conceptual awareness in L2 reading: An exploratory study” is now available as an e-book as well as a print book at Peter Lang.
Frisch erschienen! Jennifer Schluers Monographie zum Thema „Lexical and conceptual awareness in L2 reading: An exploratory study“ ist nun als E-Book sowie als gedrucktes Buch beim Peter Lang Verlag erhältlich.
Also available at Amazon and other book sellers.
Information on content:
The book explores the novel field of lexical and conceptual awareness in L2 reading from both a theoretical and an empirical perspective. The theoretical part consists of a thorough literature review of the key terms. The empirical part presents an in-depth analysis of L2 learners’ lexical and conceptual awareness/challenges based on text and worksheet data as well as 110 hours of video material. In total, data from 156 L2 learners participating in video-taped collaborative reading scenarios and the corresponding stimulated recall sessions have been analyzed in a primarily qualitative manner. The results demonstrate the multidimensionality of the two major constructs and highlight learners’ need for further support. Theoretical, methodological and practical recommendations are provided.
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